LEVICE. Okresné sídlo, ktoré pretína cesta I. triedy. Obec, kde sa križujú dve cesty I. triedy, pričom jedna je tranzitná k hraničnému priechodu v Šahách.
Slovenská správa ciest má Levice a Kalnú nad Hronom v zozname miest, kde pripravuje budúce obchvaty. Odkloniť majú neúnosnú dopravu.
Levice
Myšlienka obchvatu mesta siaha do roku 2004, keď sa začal spracovávať územný plán mesta. V roku 2008 Slovenská správa ciest IVSC Bratislava, ako budúci investor, obstarala štyri možné varianty technickej štúdie. Po jej odobrení ministerstvami dopravy a životného prostredia vzišiel ako najvhodnejší variant B – tzv. severný obchvat.
Správa ciest pokračuje v prípravách na vybudovanie cesty, ktorá pred Levicami odkloní tranzitujúce vozidlá. V súčasnosti do Levíc vchádzajú, resp. vychádzajú všetky autá v smere od Nitry alebo Tlmáč.
Štvorprúdovka delí mesto na dve časti. Ľudia bývajúci za ňou musia prekonať štyri jazdné pruhy, aby sa dostali do centra. Slovenská správa ciest začala s prípravou stavby: Cesta I/51 Levice – obchvat v marci 2008 požiadavkou na verejné obstarávanie na vypracovanie technickej štúdie, ktorá bola vypracovaná v apríli 2009.
Začiatok obchvatu je plánovaný na ceste I/51 v kilometri 215,953 pred vstupom do mesta od Nitry neďaleko mliekarní. Koniec má byť na Tlmačskej ceste II/564 medzi elektrárňami a Mercury marketom. Trasa má viesť poza bývalý vojenský sklad , prevádzky na Mestskom majeri, kasárne a obchodné centrá na Tureckom rade. Celková dĺžka je takmer štyri kilometre.
Na ceste je navrhované jedno mimoúrovňové kríženie s miestnou komunikáciou, dve úrovňové križovatky na začiatku a na konci úseku a tri mostné objekty.
Opodstatnenosť projektu bude ešte preukazovaná štúdiou realizovateľnosti. „V prípade, že štúdia realizovateľnosti potvrdí opodstatnenosť projektu, budeme pokračovať v príprave stavby štandardným postupom, t. j. dokumentáciou na územné rozhodnutie, dokumentáciou na stavebné povolenie, majetkovoprávnym vysporiadaním, stavebným povolením a výberom zhotoviteľa stavebných prác,“ povedala Zuzana Hromcová, hovorkyňa SSC. Doplnila tiež, že podmienkou ďalšieho postupu prípravy je pridelenie finančných prostriedkov z ministerstva dopravy na jednotlivé stupne prípravy.
Kalná nad Hronom
V dedine sa križujú dve cesty I. triedy. Štátna cesta I/51 vedie od západu na východ, z Nitry do Levíc, a cesta I/76 smeruje zo severu na juh, od Mochoviec, Tlmáč a Žiaru nad Hronom do Šiah a Štúrova. Zo „76-tky“ sa tak v obci stáva vedľajšia cesta. V ranných hodinách to spôsobuje dopravný kolaps. Aj počas zvyšku dňa je doprava preťažená – dôvodom je odklonenie tranzitnej dopravy smerujúcej do Maďarska práve cez Kalnú nad Hronom.
Samospráva sa už roky usiluje o to, aby bol vybudovaný obchvat. Uvažovalo sa o ňom už počas výstavby jadrovej elektrárne v Mochovciach. Po zmene režimu ostal vyznačený len na projektoch. Približne 1300 metrov dlhý úsek je odhadovaný na 7,5 milióna eur. Obchvat je potrebný z pohľadu prítomnosti Atómovej elektrárne Mochovce - ako úniková cesta v prípade havárie.
V závere uplynulého roka odovzdali miestni aktivisti na Úrade vlády SR petíciu, ktorá požaduje dobudovanie obchvatu. Obyvatelia obce sa ponosujú na hluk a praskanie múrov.
Podľa Zuzany Hromcovej Slovenská správa ciest IVSC Bratislava zabezpečí v roku 2017 verejným obstarávaním štúdiu realizovateľnosti v úseku I/51, I/76 Nitra – Kalná nad Hronom – Levice (Šarovce). Úlohou štúdie je navrhnutie technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšieho riešenia trasy cesty. Vyhodnocovať sa bude s už navrhnutými trasami obchvatov miest a obcí, ktoré majú spracované dokumentácie.
Obchvat Levíc a obchvat Kalnej nad Hronom je súčasťou štúdie.
KDE PLÁNUJÚ OBCHVATY?
Diaľnice či obchvaty na cestách prvej triedy sa aktuálne kreslia pre desiatky slovenských miest. Podľa informácií denníka Pravda do roku 2020 sa ich dočká zatiaľ osem miest. „Investičná výstavba a správa ciest má okrem Šale v príprave obchvaty Trnavy, Holíča, Komárna, Senice, Vrábeľ, Kalnej nad Hronom a Levíc. Samotné realizácie však závisia od štúdií realizovateľnosti a od financií," povedala pre denník Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.