LEVICE. Kým iné slovenské mestá pretkáva sieť cyklotrás, v sídle Levického okresu to majú milovníci dvoch kolies ťažšie. V meste sa môžu pohybovať iba po cestách určených pre autá. Radnica sa pritom opakovane zapojila do celonárodného projektu, ktorého cieľom je posadiť ľudí dochádzajúcich za prácou na bicykle a vymeniť ich tak za autá.
Tento rok plánuje samospráva prvú zmenu. Cyklochodníkom chce spojiť autobusovú a železničnú stanicu so stredom mesta. Kopírovať má Štúrovu ulicu. Rovinatý región je na cyklotrasy predurčený.
Pozdĺž Štúrovej ulice v Leviciach by mala tento rok pribudnúť cyklotrasa, ktorá spojí stanicu s centrom. FOTO: (JN)
Začínajú takmer od nuly
Súťaž Do práce na bicykli vyhlasuje ministerstvo dopravy, vlani sa konal druhý ročník. Levice sa zapojili do oboch, pričom naposledy najazdilo 115 cyklistov do 16 firiem v meste a okolí 18-tisíc kilometrov. Minulý rok na jeseň sa samospráva pridala aj ku Dňu bez áut.
Aj z týchto údajov je zrejmé, že bicykle majú v Leviciach svoje stále miesto medzi dopravnými prostriedkami. Aby si jazdu milovníci šliapania do pedálov mohli vychutnať, potrebujú bezpečné trasy.
„Treba na rovinu povedať, že súčasný počet cyklotrás v Leviciach je takmer nulový,“ povedal poslanec Rastislav Kasan, ktorý je predsedom komisie dopravy pri MsZ v Leviciach, pre regionálne noviny MY Týždeň na Pohroní. „Máme jednu na Mochovskej ulici popri rybníkoch smerom do priemyselného parku. Tým reálne náš výpočet končí,“ zodumarizoval.
Cyklodoprava bola na Slovensku dlhodobo zaznávaná. V susedných Čechách mali už v roku 2010 štvornásobne viac vyznačených cyklotrás, ako je dnes u nás. Cyklistov z ciest vytlačila aj arogancia motoristov. Úplne iná situácia je v západných metropolách. „Už dávno pochopili nutnosť diverzifikácie dopravy,“ vysvetlil a pridal, že jedným z dôvodov bol nedostatočný priestor v centrách, ale aj na sídliskách na parkovanie áut a tiež hustnúca doprava.
„Rovnaký problém riešime aj v našom meste. Ako najvhodnejšia a najlacnejšia alternatíva je okrem pešej dopravy, cyklodoprava,“ tvrdí predseda komisie dopravy. Aby Levičania začali používať bicykle viac, je nutné zamerať sa na ich bezpečnosť.
Prvá lastovička
Tento rok mesto plánuje zrekonštruovať niektoré komunikácie. Vybraná je aj Štúrova ulica, na ktorej má pribudnúť trasa pre cyklistov. „Týmto spôsobom chceme prepojiť stanicu s centrom mesta, kde vieme v pešej zóne cyklotrasu rozvetviť ďalej a prepojiť ju s hradom, Námestím hrdinov, Námestím Šoltésovej a podobne,“ približuje R. Kasan. V praxi to bude znamenať, že cyklotrasu vybudujú znížením počtu pruhov pre autá a rozšírením pre bicykle. Náklady by mali byť minimálne.
Ako hovorí, v trasách chcú pokračovať: „Povodie Pereca ponúka skvelú možnosť prepojiť Ul. Ľ. Štúra s Mochovskou ulicou, čím by sme vedeli cyklouzlom spojiť sídliská Rybníky a centrum mesta. Aj Družstevnícka ulica nám ponúka možnosť prepojenia mesta so sídliskom Vinohrady až po Kalinčiakovo a kúpaliskom Margita - Ilona. Tých možností je, samozrejme, veľa,“ myslí si.
Požičovne
So sieťou ciest pre cyklistov prichádzajú aj ďalšie výzvy, ktoré smerujú k turizmu. „Na rozvoj cyklodopravy sa využívajú vo vyspelej Európe automatické požičovne bicyklov, takže nie je nutné bicykel vlastniť,“ načrtáva možnosti, ktoré poznáme z metropol, ako je Londýn, Amsterdam, ale aj neďalekého menšieho Ostrihomu.
Pre skeptikov podotýka, že plne automatizovaná požičovňa je systémovo chránená pred krádežou a bicykle sú prakticky nerozoberateľné. Dôležité je, aby boli k dispozícii minimálne dve - tri požičovne a záujemca tak mohol bicykel odovzdať v ktorejkoľvek inej stanici. „Vo vyspelých cyklomestách samosprávy spolupracujú aj s podnikateľským sektorom, napríklad s hypermarketmi a obchodnými centrami a umiestňujú požičovne na ich pozemkoch, pričom podnikateľský sektor sa nemalou mierou podieľa na ich financovaní,“ dopĺňa.
Ako dodáva, s cyklotrasami súvisia aj ďalšie podporné a doplnkové služby v podobe stojanov na súkromné bicykle a kamerový systém.