ČATA. Ťažko zranený vodič Citroenu. To bol výsledok nehody, ktorá sa stala vlani v máji. Na železničnom priecestí vo Veľkých Kozmálovciach, ktoré nie je vybavené svetelnou signalizáciou ani mechanickým zariadením, vošiel 52-ročný vodič pod prichádzajúci rýchlik. Nerešpektoval značku STOP.
Železnice SR pokračujú aj tento rok v rekonštrukcii priecestí. V Levickom okrese zmodernizujú jedno medzi Čatou a Šahami.
Pribudne svetelná signalizácia
Na tratiach v Levickom okrese je 96 priecestí, z toho najviac, až 62, je nezabezpečených – vybavené sú iba dopravnými značkami. Dve priecestia majú mechanické zabezpečovacie zariadenie – závory. Svetelné signalizačné zariadenie, ale bez závor je na 17 priecestiach a na ďalších pätnástich sú aj svetlá, aj závory.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú tento rok úpravu jedného priecestia v okrese. Podľa hovorkyne Martiny Pavlikovej majú vo svojom investičnom pláne zaradenú stavbu: Zvyšovanie bezpečnosti na železničných priecestiach, traťový úsek Šahy – Čata, priecestné zabezpečovacie zariadenie v kilometri 0,330.
„V rámci tejto stavby dôjde k vybudovaniu nového svetelného zabezpečovacieho zariadenia, ako aj k rekonštrukcii priecestnej konštrukcie na uvedenom priecestí,“ informovala hovorkyňa. V súčasnosti je toto miesto bez závor a svetelnej signalizácie, osadená je len dopravná značka STOP.
Nepriaznivý začiatok roka
Železnice reagujú na pribúdajúce dopravné nehody a kolízie s vlakmi.
„Len za prvý mesiac tohto roku sa stalo na priecestiach až desať nehôd, z toho v deviatich prípadoch išlo o zrážku vlaku s cestným motorovým vozidlom a v jednom prípade išlo o zrážku s chodcom. Zrážky s mnohotonovým vlakom si vyžiadali jeden ľudský život,“ priblížila hovorkyňa aktuálnu štatistiku.
Upozornila, že všetky zrážky sa stali z viny účastníkov cestnej premávky, ktorí podcenili stav cesty, zimu a mráz, nedali prednosť vlaku a nerešpektovali výstražnú svetelnú a zvukovú signalizáciu. „Uvedené nehody sa nemuseli stať, ak by sa vodiči či chodci zbytočne neponáhľali, nepodceňovali nebezpečenstvo na priecestí a dodržiavali pravidlá cestnej premávky,“ doplnila.
„Paradoxom je, že ŽSR začiatkom roka avizovali za posledných 16 rokov historicky najnižšie číslo v počte nehôd, ako aj v počte obetí za rok 2016,“ pripomenula. Vlani sa stalo 38 nehôd na priecestiach, čo je približne tretinový pokles, zahynulo šesť ľudí.
V Levickom okrese došlo vlani k jednej takejto nehode. Stala sa 19. mája po ôsmej hodine ráno na nezabezpečenom priecestí pri Veľkých Kozmálovciach. Rýchlik z Banskej Bystrice do Bratislavy sa zrazil s osobným autom. „Príčinou vzniku nehody bolo nerešpektovanie Zákona NR SR č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, paragraf 28, vodičom motorového vozidla,“ pripomenula Pavliková.
Nahlásiť číslo priecestia
Podľa jej slov na priecestiach najčastejšie evidujú kolízie, keď uviazne vozidlo na koľajniciach. Dôvodom býva, že vodiči nerešpektujú výstražný stav na svetelných alebo mechanických zariadeniach a chcú prejsť cez koľajnice.
„V takýchto prípadoch môžu účastníci cestnej premávky na priecestí kontaktovať záchranné zložky na čísle 112 a 158, a nadiktovať operátorovi jedinečné identifikačné číslo priecestia,“ radí.
Podľa tohto čísla vie operačné stredisko zistiť úsek, kde sa dané priecestie nachádza. Okamžite ohlási zamestnanca Železníc, ktorý riadi dopravu v danom úseku. Ten v prípade bezprostredného ohrozenia môže až zastaviť železničnú dopravu.
Jedinečné identifikačné číslo je vyhotovené z reflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Nalepené je na zadnej strane výstražného kríža alebo na skrini výstražníka zo strany od železničnej trate.