KALNÁ NAD HRONOM. Vstup na vlastné riziko. Takto upozorňuje tabuľa chodcov, ktorí potrebujú prejsť na druhú stranu frekventovanej hlavnej cesty a niekoľkých koľajníc. Denne tadeto prejde 13-tisíc áut.
Lávku postavili v 80. rokoch, odvtedy sa jej stav iba zhoršuje.
Obec zobrala iniciatívu do vlastných rúk a spojnicu dvoch častí dediny chce zrekonštruovať. Na stole má aj aktuálny statický posudok.
Cez cestu aj železnicu
Dedinu delí hlavná cesta spájajúca Levice s Mochovcami, Vrábľami a Nitrou. Križuje ju tiež tranzitná cesta pre nákladnú dopravu smerom do Šiah a Maďarska. Dostať sa preto v čase špičky pešo po priechode na druhú stranu je takmer nemožné a hlavne nebezpečné. Za cestou vedú ešte koľajnice.
„Každý deň chodím do školy a zo školy,“ odpovedá na otázku ôsmačka Veronika, ktorá práve zišla po odlámaných schodoch. Býva v Kalnici „za železnicou“, základná škola je v hlavnej časti obce.
Osemnásťročná Mariana si z nadchodu spravila cvičisko – menej poškodené schody na druhej strane využíva na tréning.
Pre dvojicu, ktorá ide do Kalnice a tlačí kočík, je prechod sťažený, ale poradí si: po strmých schodoch ho vynesú a na druhej strane zase znesú. „Je to rýchlejšie, ako prebiehať medzi autami na hlavnej ceste a potom ísť ešte okľukou cez koľajnice,“ zhodujú sa. Naviac, popri tejto miestnej komunikácii nie je chodník.
Nadchod má preto stále opodstatnenie.
Zmenil vlastníka
Železobetónový nadchod postavili v 80. rokoch ako vyvolanú investíciu spolu s výstavbou mochovskej elektrárne. Čiastočne mal slúžiť ako úniková cesta pre peších v prípade nečakanej udalosti v atómke.
Elektrárne, ktoré boli donedávna vlastníkom, o lávku pre peších nejavili desaťročia záujem.
Stalo sa už, že sa časť betónu odlomila, padla na trakčné vedenie a pretrhla ho.
Technický stav sa zhoršil natoľko, že obec bola nútená osadiť ku schodisku tabuľu: Vstup na vlastné riziko.
„Okrem toho, že obec natrela zábradlie, v zime ho posýpa soľou a zabezpečuje upratovanie, sa žiadne väčšie opravy nerobili,“ hovorí Igor Gogora, prednosta Obecného úradu v Kalnej nad Hronom. Vlastníkovi, Slovenským elektrárňam, preto pred pár rokmi navrhli, že nadchod odkúpia za 1 euro. Stalo sa tak až v roku 2011. Dôvodom ponuky na odkúpenie bola aj stále sa zhusťujúca doprava, ktorá Kalnicu odrezávala od zvyšku dediny, kde je obecný úrad, pošta, škola a škôlka, lekári, plaváreň, obchody aj autobusová zastávka. Obec preto zaviedla prepravu detí školským autobusom.
Osem variantov
„V tomto volebnom období boli v rozpočte vyčlenené financie na vypracovanie štúdie možných návrhov. V roku 2015 nám firma navrhla osem alternatív,“ hovorí prednosta ďalej. Do úvahy, čo s nadchodom, prichádzali možnosti s rôznymi finančnými nárokmi. Jednou z nich bolo aj nákladné vybudovanie podchodu, či nahradenie súčasnej stavby novou železnou konštrukciou s výťahmi a rôznymi typmi prístupových rámp. Najmenej zaťažujúca vychádza rekonštrukcia súčasného stavu, čím by sa ale nevyriešil chýbajúci bezbariérový prístup.
Ako ekonomicky a technicky najvýhodnejšia sa zatiaľ ukazuje prestavba súčasného 51-metrového železobetónového mosta, ktorý by sa na strane Kalnice predĺžil o približne 15 metrov až za miestnu komunikáciu. Ďalej by sa vybudovalo nové, menej strmé schodisko a na obidvoch stranách by pribudli výťahy.
Posudok je kladný
Pred začatím prípravných prác bolo ešte potrebné zistiť, či vyše 30-ročná stavba vyhovuje po technickej aj statickej stránke aj s ohľadom na prítomnosť železničnej trate.
„Merania sa uskutočnili v decembri, lávka je v poriadku,“ zhrnul prednosta výslednú správu.
V nej okrem iného stojí, že existujúcu lávku nepoškodzujú tzv. blúdivé prúdy z trate. Pri kamerovej prehliadke dutín medzi nosníkmi zase neboli vo vnútri zistené žiadne závažné poruchy ani prenikanie vlhkosti do komôr.
„Poslanci odsúhlasili tento variant rekonštrukcie a začne sa s obstarávaním projektu. V tohtoročnom rozpočte je už na stavbu do rezervy vyčlenených 300-tisíc eur. Celková hodnota bude okolo 900-tisíc eur. Ak všetko pôjde dobre, s prácami by sa mohlo začať v roku 2019,“ dodal prednosta obecného úradu.