Dostať sa na hlavnú cestu môže trvať aj desať minút. Svoje o tom vedia vodiči, ktorí sa v dopravnej špičke vyberú do niektorej z firiem za nadjazdom. Tiež ľudia, ktorí v tejto časti Levíc bývajú.
LEVICE. Z jednej strany nadjazdu je kruhová križovatka, z druhej spleť bočných ciest, ktoré sa napájajú na štátnu cestu 1/51 z Nitry do Levíc. V čase rannej a popoludňajšej špičky je tam dopravný chaos.
Vodiči hromžia. Situáciu ráno a popoludní zachraňuje dopravná polícia riadením premávky. Riešením by bola zmena križovatky na kruhovú. Mesto sa už roky nevie dohodnúť s vlastníkom jedného pozemku.
Minúty trávia čakaním
Cesta z Nitry do Levíc je hlavne ráno a popoludní frekventovaná. „Bežne tu ráno stojím päť aj desať minút, kým sa dostanem v zápche na hlavnú," hovorí trpko vodič dodávky. Rad, v ktorom spolu s ďalšími autami stojí, sa tiahne od Mestského majera k hlavnej ceste aj desiatky metrov. V tejto časti sú hlavne firmy a rôzne prevádzky. Oceňuje, že policajti sem chodia riadiť premávku: „Je to potom oveľa rýchlejšie. Na hlavnú púšťajú raz z majera, potom z Tabakovej." Podobný problém majú ľudia žijúci na druhej strane cesty za bývalým tabakovým závodom. Okrem rodinných domov tam sídlia aj ďalšie firmy.
Vyťažené miesta Okresný dopravný inšpektorát v Leviciach eviduje. „Zavolajú a upozornia nás aj samotní vodiči, aby policajti prišli spriepustniť premávku," hovorí riaditeľ Branislav Bálint. K najkritickejším miestam v Leviciach podľa neho patrí aj Námestie Šoltésovej a križovatka pred mestským úradom. Tiež sa tam tvoria kolóny áut.
Liek na dopravu - kruhová križovatka
Dopravným chaosom v lokalite za nadjazdom sa zaoberá samospráva päť rokov. Primátor Štefan Mišák ho označil za starú bolesť Levíc. Mestu problém neustále prízvukujú podnikatelia aj obyvatelia.
Keď Slovenská správa ciest požiadala samosprávu, aby majetkovo pripravila pozemky pod kruhovú križovatku, vyvstal problém. „Sedem majiteľov pozemkov súhlasilo s nájomnými zmluvami po dobu výstavby križovatky, ôsmy nie," vracia sa dozadu primátor. Medzitým v roku 2006 bolo vydané územné rozhodnutie.
Pripravený projekt počíta s tým, že okrem kruhového objazdu sa vybuduje aj prístupová cesta k firmám na pravej strane cesty v smere von z Levíc. Bráni tomu súhlas majiteľa jednej parcely. Samospráva mu podľa primátora navrhla odkúpenie pozemku alebo výmenu za iný. Neúspešne.
Neboli pozemky, spravili druhú križovatku
Nevysporiadanie pozemkov zastavilo za nadjazdom plány. Štátne peniaze, ktoré boli vyčlenené na novú kruhovú križovatku, sa podarilo presunúť na opačnú stranu nadjazdu. Kruhový objazd pred gymnáziom vodiči využívajú už vyše roka. Podľa primátora to išlo rýchlo aj preto, lebo tieto pozemky vlastnilo mesto. Paradoxom je, že svetelná križovatka pred gymnáziom nebola taká kritická a jej rekonštrukcia sa mala robiť až následne.
Ako sa dostanú k prevádzkam?
Kolóny áut na nadjazde a vedľajších cestách v Mestskom majeri radnici neustále pripomínajú akútnosť problému. Mária Navrátilová zo stavebného úradu hovorí, ak sa mesto s vlastníkom nedohodne, pristúpi k druhej možnosti - požiada krajský stavebný úrad o obmedzenie práva tohto vlastníka pozemku po dobu výstavby.
V prípade, že by mesto neuspelo a kruhovú križovatku správa ciest vybuduje, k prevádzkam popri hlavnej ceste sa môže skomplikovať prístup. „Uvažovali sme urobiť križovatku bez obslužnej cesty. Bola by to škoda pre podnikateľov. Čakáme, čo vybaví mesto," reagovala Mária Vitkovičová zo Slovenskej správy ciest, Investičnej výstavby a správy ciest Levice. Firmy by tak ostali bez prístupu. Ak by si cestu chceli neskôr vybudovať, pravdepodobne by sa ňu museli poskladať.