So stavbou nových mostov ponad Ipeľ sa začína na poslednú chvíľu. Financované budú zväčša z peňazí Európskej únie.
NITRA, LEVICE. Dva nové mosty ponad rieku Ipeľ vyrastú na juhu Slovenska.
Na našej strane budú oba mosty končiť na území Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Pre autá do dvanásť ton
Jeden ipeľský most prepojí obec Pastovce v Levickom okrese a maďarskú dedinu Vámosmikola. Pôjde o trámový priechodový most s dĺžkou takmer sto metrov a šírkou vyše dvanásť metrov. Druhý most postavia medzi obcou Chľaba v okrese Nové Zámky a maďarskou dedinou Ipolydamásd. Tento oblúkový a asymetrický most bude rozmermi väčší – dosiahne dĺžku až stošesť metrov a šírku viac ako štrnásť metrov.
Oba mosty poslúžia pre medzinárodnú cestnú osobnú aj nákladnú dopravu do dvanásť ton. Výstavba každého z ipeľských mostov bude stáť viac ako päť miliónov eur. Až 85 percent peňazí poskytne Európska únia, štátne rozpočty oboch štátov poskytnú desať percent sumy a päť percent dosiahne spoluúčasť regiónov. V prípade Slovenska je dotknutým regiónom Nitriansky kraj.
Nový most = nové možnosti
Obyvatelia Pastoviec sa myšlienke obnovy mostu tešia. Na nákupy na trhoch každý štvrtok, za rodinami a za prácou na druhý breh Ipľa už nebudú musieť chodiť obchádzkou dlhou dvadsať až tridsať kilometrov. Maďarská obec Vámosmikola je pritom vzdušnou čiarou vzdialená len dva a pol kilometra. Aby sa tam v súčasnosti dostali, prejsť musia cez najbližšie mosty, ktoré sú v Šahách alebo Salke. Väčšie šťastie majú, keď je nízka hladina v Ipli. Vtedy sa dá prebrodiť na bicykli.
Niekdajšie premostenie dnes pripomína len cesta končiaca „vo vzduchu“ a s hrdzavou závorou. Cez vojnu most vyhodili do vzduchu Nemci. Po vojne ho opravili, ale drevený most zničil v roku 1948 ľad. Spomienkou na to, že na okraji dediny bola voľakedy colnica, je dnes už schátraná budova. Bývali v nej financi aj s rodinami.
Belica: My sme mosty nebrzdili
Na výstavbe mostov sa dohodli maďarská a slovenská vláda. Úlohou kraja vo výstavbe mostov bolo schváliť dohody a podpísať viaceré zmluvy o prekládkach inžinierskych sietí.
Nitriansky župan Milan Belica kritizoval pomalosť celého procesu. „Naši starostovia sa snažili urýchliť tieto práce. My sme napríklad urobili kroky pokiaľ ide o vyrovnanie pôdy pod pozemkami. Treba však povedať, že Slovensko nie je lídrom v riadení týchto peňažných tokov, v tomto prípade to riadia z Budapešti,“ podotkol Belica. Župan privítal výstavbu mostov, pretože „každý most svojím spôsobom spája“.
Dva mosty cez rieku Ipeľ financujú z prostriedkov určených na programové obdobie rokov 2007-2013. Už z toho je jasné, že s výstavbou mostov sa začína na poslednú chvíľu.
Autor: TH, JN