facebook

Železničnú trať Levice - Šurany postavili pred sto rokmi

Hovorí sa, že osmičky sú magické a v rokoch končiacich na toto číslo sa odohrali významné udalosti. I keď len z polovice, ale nemenej zaujímavé sú aj letopočty končiace na číslo štyri.

Dobová fotografia zachytáva železničnú stanicu v Leviciach.

LEVICE. Vezmime si len tak často spomínané a propagované 100. výročie vypuknutia prvej svetovej vojny v roku 1914. Ďalej 350. výročie od Bitky pri Leviciach v roku 1664, udalosti tak významnej pre naše mesto. Popri týchto výročiach si tento rok pripomíname i 100. výročie sprístupnenia železničnej trate Levice – Šurany, ktorá značným spôsobom prispela k rozvoju regiónu. Tieto jubileá v Leviciach odzneli bez povšimnutia či akejkoľvek sprievodnej akcie.

zelez---surany_res.jpg

Železničná stanica v Šuranoch v roku 1920.

Trate pribúdali

V rozvoji hospodárskeho života 19. storočia zohrala železnica prevratnú úlohu. Novým spôsobom prepravy tovarov prispela k rýchlemu rozvoju hospodárstva, a to predovšetkým rozšírením domáceho i zahraničného trhu. V prvej polovici 19. storočia bola situácia vo výstavbe stavbe železníc neuspokojivá. Historicky prvá železničná trať so strojným pohonom v Uhorsku bola sprístupnená trať medzi Pešťou a Vácom v roku 1846. Pomalší priemyselný rozvoj ako v Rakúsku a malý záujem šľachty zapríčinil, že stavba železníc v Uhorsku sa rozvíjala oveľa pomalšie ako v iných krajinách. Po sprístupnení železničnej trate Ostrihom – Bratislava v roku 1850, do ktorej spadali i Nové Zámky, nastala vo výstavbe železníc istá stagnácia. Dovtedy bolo v Uhorsku postavených 250 kilometrov, z toho na území Slovenska len 76,7 kilometrov tratí. Predpokladom pre rozvoj železníc bolo Rakúsko–uhorské vyrovnanie v roku 1867. Politické osamostatnenie Uhorska sa odrazilo v prudkom rozvoji priemyselného podnikania. Vláda podporovala výstavbu železníc prijatím viacerých zákonov, čo zabezpečilo prílev zahraničného kapitálu. V roku 1871 bolo už v prevádzke 3474 kilometrov, z toho na území Slovenska 280,7 kilometrov tratí. Výstavbu železníc zabezpečovali veľké akciové spoločnosti za účasti rakúskeho a iného zahraničného kapitálu. Štát zabezpečoval spoločnostiam úroky na kapitál, investovaný do výstavby.

zelez---poriadok_res.jpg

Oficiálny cestovný poriadok na trati Levice - Šurany.

Spojila región

Napriek tomu, že sa väčšina tratí vejárovite zbiehala do Budapešti, hospodárskeho centra krajiny, vznikali i trate zabezpečujúce lepšie spojenie medzi jednotlivými regiónmi. Medzi takéto patrila i miestna železničná trať medzi Levicami a Šuranmi, ktorej stavba bola nariadená zákonným článkom LVI. z roku 1913. Koncesiu na jej výstavbu získala Stavebná firma Fried a Adorján v Budapešti. Pre realizáciu svojho zámeru využila medzi Šuranmi a Úľanmi nad Žitavou trať miestnej železnice v údolí Žitavy, v zvyšnom úseku postavila novú železnicu. Jej súčasťou bola tiež pomerne dlhá vlečka v Dolnom Ohaji do tamojšieho liehovaru a škrobárne patriace barónovi Baerovi z Malej Kesy.

zelez-besa_res.jpg

Jednu zo zastávok mali vlaky v Beši.

Samotným stavebným prácam predchádzalo vyvlastnenie pozemkov podľa vyvlastňovacieho zákona z roku 1881. Najprv sa uzatvárali predbežné zmluvy a len po premeraní skutočne zabratých pozemkov (po skončení stavby) sa uzavierali definitívne zmluvy. Vyvlastňovanie sa týkalo rovnako obecných samospráv, ako i drobných majiteľov pozemkov. Napríklad v Beši trať viedla cez lúky Ondreja a Vincenta Kálnayovcov. Vedenie firmy Fried a Adorján ešte v roku 1913 s mestami a obcami uzatvorilo zmluvy, na základe ktorých sa obce zaviazali prispieť istou sumou z vlastného rozpočtu na spolufinancovanie stavby. Na oplátku sa obce stali majiteľmi akcií uvedenej firmy. Levice sa zaviazali prispieť sumou 50 000 korún, Beša len jednou desatinou. Vyplácanie týchto financií skomplikovala prvá svetová vojna.

Prepravovala aj vojakov

Vďaka priaznivým smerovým a výškovým pomerom (40 % trate viedlo rovinou a iba 35 % oblúkmi) si výstavba 37,8 kilometrov dlhej železnice nevyžiadala rozsiahle zemné práce. Napriek tomu boli stavebné náklady v dôsledku výstavby 99 mostov a priepustov celkovej dĺžky 301 metrov i potrebnej úpravy koncových staníc pomerne vysoké – 4 852 000 K. Najdlhší most dĺžky 78 metrov cez rieku Hron mal oceľovú konštrukciu. Na trati bolo 9 staníc (Horná Seč, Veľká Kalná, Hronský Lok, Horný Pial, Beša – Baračka, Pozba, Senča, Ohaj – Hul a Úľany nad Žitavou), 1 zastávka (Radava), 8 strážnych stanovíšť a 62 úrovňových priecestí, z ktorých však boli iba 3 kryté závorami. Napriek vypuknutiu prvej svetovej vojny koncom júla 1914 sa železničnú trať podarilo dokončiť bez väčších ťažkostí. Prvý vlak po dostavanej železnici prešiel 25. septembra 1914. I napriek tomu, že cesta medzi Levicami a Šuranmi trvala v priemere dve hodiny, cestujúci si do Nových Zámkov či Bratislavy výrazne skrátili dobu cestovania. Vlaky premávali trikrát denne.

Železničná trať sa stala svedkom významných, ale i smutných historických udalostí. Hneď po svojom vzniku to bol odchod vojakov na fronty prvej svetovej vojny, v roku 1919 počas bojov o južnú časť Slovenska po nej premával pancierový vlak, v roku 1939 na železnici vítali relikviu Pravicu sv. Štefana.

Použitá literatúra a pramene:

JiříKubáček: Dejiny železníc na území Slovenska. ŽSR, Bratislava, 1999.

Štátny archív v Nitre – pobočka Levice

Ďalšie články z rubriky Spoločnosť


  1. Erik Karvai zo Šiah je v tridsiatich rokoch už sedemnásobný majster Európy 700
  2. Levičanka sa prebojovala medzi najlepších rečníkov 652
  3. Celé Želiezovce športovali 382
  4. Žiarovo zelenú farbu jazierka by čakal málokto 86
  5. Rybací piknik prejde tento rok zmenou 82
  6. Levice sa dajú už aj vymaľovať 78
  7. Románsky kostol pri Leviciach je považovaný za najkrajší na Slovensku 46
  8. Boxeristi z Veľkých Kozmáloviec na turnaji Olympijských nádejí 29
  9. Motorkár vyšiel z cesty a narazil do stromu 24
  10. (FOTOGALÉRIA) Na levickom jarmoku sa dnes pokúsili o rekord v klobúkovom tanci 22

Najčítanejšie správy

Levice

Erik Karvai zo Šiah je v tridsiatich rokoch už sedemnásobný majster Európy

Tridsaťročný Šahan Erik Karvai je 7-násobný majster Európy v silovom trojboji. Okrem toho je držiteľ niekoľkých rekordov a viacnásobný majster Slovenska.

Levičanka sa prebojovala medzi najlepších rečníkov

Reprezentantka rečníckeho klubu si rečou v nemeckom jazyku „vyrozprávala“ tretie miesto.

Celé Želiezovce športovali

Športové podujatie, ktorého sa zúčastnila mládež aj z okolitých obcí, moderoval Rasťo Piško.

Žiarovo zelenú farbu jazierka by čakal málokto

Len niečo cez mesiac bola umelá vodná nádrž v mestskom parku napustená.

Rybací piknik prejde tento rok zmenou

Súťažiť sa bude vo varení viacerých druhov jedál, nielen rybacej polievky a rybacích špecialít.

Blízke regióny

Dedinu napoja na R1, pomôže to aj Nitre

Pozemky sú už podľa ministerstva dopravy vysporiadané. V júni prídu archeológovia.

Reprezentant Hrnka zatiaľ bez klubu, v hre je aj Nitra

Rodák spod Zobora nad ponukou reprezentovať nerozmýšľal. Na MS vydal zo seba sto percent, hovorí.

Muž dostal epileptický záchvat na streche bytovky. Zachraňovali ho hasiči

Výška, v ktorej muž dostal záchvat, mohla byť pre neho osudná.

V lučeneckej pekárni horelo

Z pásu sa požiar rozšíril aj na strechu.

Všetky správy

Polícia má meno i záznam s útočníkom v Manchestri (minúta po minúte)

Britská polícia potvrdila Salmana Abediho ako útočníka, ktorý zabil 22 ľudí.

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

V stane pod vrcholom Everestu našli štyri mŕtve telá

Telá našli záchranári, ktorí sa vydali pre telo slovenského horolezca Vladimíra Štrbu.

Kam vyraziť