PUKANEC. Na Slovensku snáď nie je ambulancia, na dverách ktorej by nebol oznam o tom, aby ľudia neklopali.
Rôzne obmeny tohto odkazu vyskúšala aj pukanská zubárka. Podľa jej slov ani jednu verziu pacienti v čakárni nerešpektovali a počas úkonov rušili klopaním.
Odvtedy ako vyvesili aktuálny oznam, málokto sa odváži na dvere zaklopať. Päťeurový poplatok ani žiadny iný podľa jej slov ale od nikoho nevybrali.
Hovorkyňa ministerstva zdravotníctva hovorí, že takýto odkaz má v sebe posolstvo, ktoré pacient nevníma pozitívne. Takto definovaný poplatok je podľa nej neadekvátny.
Zdravotné stredisko v Pukanci. FOTO: (JN)
„Len niečo“
„Tu sú vŕzgajúce dvere,“ hovorí zubná lekárka, ktorej ambulancia sa nachádza v staršej budove zdravotného strediska. Takže keď niekto do čakárne príde, vedia o ňom. Taktiež on počuje spoza dverí, že v ambulancii sa robí zákrok.
Niektorí pacienti sú ale nedočkaví a na dvere ambulancie klopú. Chcú sa „len niečo“ spýtať, alebo „len niečo“ vybaviť.
Podľa vidieckej lekárky je ale často nemožné, aby otvorili. „Keď máte extrakciu, ste od krvi, zarúškovaní, je vhodné zákrok prerušiť, odísť od pacienta a ísť vybaviť toho, kto klope?“ kladie si otázku a pridáva ďalší príklad: „Alebo robíte kompozit, čo trvá trištvrte hodiny a klopaním vás rušia.“
Na dverách ambulancie mali už viacero oznamov typu: Neklopať!, Nerušte nás, pracujeme, Ďakujeme, že nás nerušíte klopaním, Čakajte na príchod sestry. Ani jeden nebol na pacientov účinný.
A aby do čakárne posadili asistentku, ktorá by prichádzajúcich pacientov registrovala, ako to vídať v amerických filmoch, na to ambulancia nemá peniaze.
Až keď vyvesili súčasný text, klopanie ustalo.
Odstrašujúcich päť eur
Neklopať!!! Ak sa napriek tomu rozhodneš zaklopať, priprav si hneď do dlane 5 eur!!!
Týchto niekoľko slov stiahlo ruku od dverí nejednému pacientovi. „Človek sa bojí zaklopať,“ povedala so smiechom staršia pani. „Radšej neklopem. Rešpektujem nápis, na to tam je,“ reagoval iný Pukančan na otázku, či ho kuriózny oznam odradil.
Podľa Martiny Šoltésovej, hovorkyne ministerstva zdravotníctva, lekárka nemôže takýto poplatok vyberať. „Takýto odkaz pre pacienta má v sebe posolstvo, ktoré pacient nevníma vždy pozitívne - a už vôbec nie cez optiku humoru. Takto definovaný poplatok je neadekvátny, rovnako aj finančné ocenenie „klopania" pacienta na dvere,“ pripomenula. Pacientom, ktorí sú nespokojní, poradila obrátiť sa na odbor zdravotníctva príslušného samosprávneho kraja. „Upozorniť na výber poplatku, ktorý nie je v súlade so zoznamom výkonov uvedenej stomatologičky.“
Podľa pukanskej zubárky boli slová mienené ako vtip, sú ale účinné. Uznáva, že pacienti môžu byť pomýlení, na svoju obhajobu ale hovorí, že ani raz nezobrala ani euro. „Je to len výstraha, aby ma nevyrušovali, aby boli trpezliví.“
Na otázku, či oznam napriek tomu na dverách ponechá, odpovedala: „Nenechám, už mám v pláne niečo iné.“