NOVÝ TEKOV. Kompa na Hrone patrila ku koloritu oboch dedín, dlhé roky bola atrakciu pre turistov a nevyhnutnosťou pre miestnych obyvateľov. Zabezpečovala prevoz peších z jedného brehu na druhý najkratšou cestou – cez Hron. Inou možnosťou bola 10-kilometrová obchádza cez Tlmače, kde bol najbližší most.
V lete to už nebude platiť. Dve dediny s podobným názvom a rodinnými vzťahmi spojí most. Hlavná konštrukcia už stojí, stavbári čakajú na vyhovujúce poveternostné podmienky.
Pred dokončením
„Robia sa dokončovacie práce,“ potvrdil Ladislav Struhár, pracovník Obecného úradu v Novom Tekove. Most dlhý 86 metrov začal stavať investor vlani na jar ako súčasť výstavby Malej vodnej elektrárne Tekov. Na tejto podmienke sa zhodli obidve dediny už pri úvodných rokovaniach s navrhovateľom vodného diela.
Malá vodná elektráreň Tekov. FOTO: (JN)
Most je zložený z prefabrikátov, široký je 4,7 metra. Slúžiť bude pre peších, cyklistov a autá do 3,5 tony, premávka na ňom bude jednosmerná.
„Chýba pokrytie povrchu asfaltom, rieši sa verejné osvetlenie a príjazdová cesta,“ doplnil L. Struhár. Podľa jeho slov sa čaká na ustálené plusové teploty, ktoré sú podmienkou pre asfaltovanie.
Realizátor stavby sa bude musieť ešte vysporiadať so strmým nájazdom na most, ktorý je vysoko na vodnou hladinou. Prevýšenie je približne päťmetrové.
Raritu vytlačil most
S novou spojnicou sú spokojní obyvatelia obidvoch dedín. „Nebudú musieť chodiť dookola,“ myslí si Zuzana Maťová.
„Do práce budem môcť chodiť autobusom z Novej Dediny. Dostanem sa tam pešo mostom,“ pochvaľuje si pozitívnu zmenu Starotekovčan v stredných rokoch. Iný je spokojný, že do vinice za Hronom prejde hocikedy. Donedávna ho v tom obmedzovala prevádzková doba kompy alebo vysoká hladina Hrona.
Mladej rodinke bude kompa chýbať: „Bola miestnou atrakciou.“ Plavidlo je nateraz uložené na strotekovskej strane rieky, obec plánuje loďku zrekonštruovať. O minulosti prievozníctva na Hrone už teraz informuje tabuľa s krátkou históriou podloženou dobovými fotografiami.
Podľa starostu Starého Tekova Petra Štefana to bol jeden z posledných prievozov na Slovensku. „Ale doba ide ďalej,“ povedal.
Kompu zrekonštruujú. FOTO: (JN)
Súčasť únikovej cesty
Most má byť skolaudovaný a následne daný do prevádzky v júni. Podľa Jozefa Krkoša, vedúceho odboru krízového riadenia Okresného úradu v Leviciach bude mať nové teleso vplyv aj na evakuačné trasy, ktoré sú naplánované v prípade havárie v atómovej elektrárne v Mochovciach.
V roku 1998, keď vidina mosta bola v nedohľadne, bola úniková trasa z Nového Tekova stanovená cez Kalnú nad Hronom do Zbrojník a Kukučínova. „Ak bude most skolaudovaný, potom sa môže riešiť situácia aj iným smerom, cez tento most,“ doplnil J. Krkoš, ktorý je zároveň podpredsedom krízového štábu v okrese.