facebook

Počas výstavby vodného diela našli v koryte Hrona storočný most

Sedemdesiat rokov ležali na dne Hrona pozostatky historického mosta. Dodnes sa dochovali piliere, časť konštrukcie aj koľajnice.

Drevené debnenie piliera vydržalo vo vode 70 rokov.(Zdroj: (JN))

ŽELIEZOVCE. Výstavba vodného diela na Hrone za mestom odkryla unikát. Kvôli stavebným prácam museli vodohospodári znížiť výšku hladiny rieky. Len pár metrov od súčasného betónového mosta smerom na Sikenicu sa na dne objavili unikátne pozostatky vyše storočného mosta. Postaviť ho dala grófka.

bars-es-hont-varmegyek-evkonyve-1943_r3506_res.jpg

Ernestínin most - podoba z roka 1943, krátko pred jeho zničením.

Dobové artefakty zaujali aj zberačov starého železa, a tak z nich postupne ubúda. To, čo z nich zvýši, odstráni z koryta pred jeho naplnením investor malej vodnej elektrárne.

Na druhú stranu Hrona

V Želiezovciach a blízkom okolí mala svoje panstvo rodina Esterházyovcov. Dodnes sa v meste dochoval kaštieľ, Soví zámoček či hrobka tejto grófskej rodiny.

Okrem iného sa venovali poľnohospodárstvu. Na prevoz poľnohospodárskych produktov slúžili konské povozy, ktoré postupne vystriedala najskôr konská železnica a neskôr úzkokoľajná železnica. V regióne bolo takmer 70 kilometrov úzkokoľajných tratí, ktoré spájali polia a majere s Pohronským Ruskovom, kde bol cukrovar a mlyn.

Dostať sa na druhú, ľavú stranu Hrona bolo problémom až do doby, kedy pred prvou svetovou vojnou dala grófka Ernestína Coudenhove postaviť most. Táto dedička panstva bola poslednou grófkou žijúcou v kaštieli, jej stará mama bola Mária Esterházy. Most pomenovali po nej ako Ernestínin most.

Až do súčasnosti boli jediným dôkazom niekdajšej existencie dôležitej dopravnej spojnice dobové obrázky. Pred časom, keď kvôli výstavbe malej vodnej elektrárne museli znížiť hladinu Hrona, zvyšky mosta sa znova dostali na svetlo.

Unikátny nález zdokumentoval Jozef Gulík, železničný historik. „Hrdzavý nález“, ako ruiny nazval, je pozostatkom po sieti úzkokoľajných železníc v okolí Želiezoviec. Na niekoľkých miestach sú aj v súčasnosti zachované koľajnice v asfalte na cestách, ktoré úzkokoľajná železnica križovala, napríklad Vo Veľkom Dvore pri Želiezovciach.

img_0512_r48_res.jpg

Dôkaz existencie úzkokoľajnej železnice sa nachádza aj v časti Veľký Dvor. FOTO: J. Gulík

Tri mosty vedľa seba

Železný most slúžil v prvej polovici 20. storočia nielen pre vlakovú dopravu, ale aj cestnú. „Po ľavej strane viedli koľajnice, vozovka bola betónová,“ opisuje amatérsky historik mostné teleso zo „sikenickej“ strany Hrona.

Prišla druhá svetová vojna. Ustupujúca nemecká armáda ho vyhodila v marci 1945 do povetria. Vedľa neho zakrátko postavili dočasný most. Zachovali sa zvyšky jeho drevených pilierov. V 60. rokoch vybudovali moderné betónové premostenie, v roku 2010 prešlo rekonštrukciou.

Z Ernestíninho mosta vidieť v koryte rieky časť betónového piliera so zachovaným dreveným debnením, železnej konštrukcie a koľajnice.

p1170128_r7651_res.jpg

Dochovaný železný skelet mosta ležal na dne Hrona. FOTO: (JN)

Objavili ich už aj zberači železa. Podľa J. Gulíka najskôr zmizli železné súčasti, ako koľajnice a konštrukcia. Postupne tam prichádzajú s pílami, sekáčmi a kladivami.

Na definitívnom odstránení zvyškov historické artefaktu sa dohodli vodohospodári s investorom vodného diela. Pri likvidácii ale budú musieť byť opatrní, nachádzať sa tam môže vojnová munícia.

p1170131_r9585_res.jpg

Zvyšky tretieho, provizórneho dreveného mosta, ktorý bol postavený tesne vedľa grófkinho mosta po jeho zničení. FOTO: (JN)

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Levice

Päťročné ticho okolo Družby konečne prelomili

K prijatému návrhu sa primátor neprikláňa. Podľa neho bude pre mesto do budúcnosti nákladnejší.

(FOTOGALÉRIA) Nadchod postavili s atómkou. Po 30 rokoch ho idú takto zmeniť

Do obnovy zanedbaného nadchodu v Kalnej nad Hronom sa pustí obec. Elektrárne jeho stav desiatky rokov neriešili.

Bratia v noci lúpežne prepadli a zbili muža v jeho dome

Trúfli si na muža, ktorý má takmer toľko rokov ako oni dvaja dohromady.

Levickí mini judisti zažiarili

Vo Zvolene sa konal „Turnaj olympijských nádejí“ v jude. Zúčastnili sa ho aj levickí najmenší – škôlkári z MŠ na Pereckej ulici v Leviciach, pre ktorých to bola úplne prvá súťaž a hneď zožali krásne úspechy.

Kam vlakom docestujete, dozviete sa aj v maďarčine

Na jedenástich železničných staniciach v Levickom okrese pribudnú označenia s názvom mesta či obce v maďarskom jazyku.

Blízke regióny

Zúfalí ľudia: Sused po nás strieľa a hádže na nás výkaly, no polícia to roky nerieši

K mladíkovi chodia policajti ako na hodiny klavíra. Iba mestských policajtov si vlani zavolal neuveriteľných 66 ráz a v tomto roku už 21-krát, podľa náčelníka vždy neopodstatnene.

Kotlebov galavečer na Gemeri nechcú, biskup zrušil omšu

Šimko: Keď môžu sedieť v parlamente, môžu aj v našom kultúrnom dome.

Mladá vodička sa pri nehode vážne zranila

Záchranka ženu previezla do banskobystrickej nemocnice.

Zvolenčan sa pokúsil zavraždiť svoju manželku

Obvinenému hrozí dvadsaťpäť rokov až doživotie.

Z 36 obcí v okrese Krupina nemajú ľudia v žiadnej dobrý zdravotný stav (+ mapa)

Hoci Krupina patrí medzi najmenej znečistené okresy, zdravie obyvateľov je tam nepriaznivé.

Všetky správy

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Majú pírsing a tetovanie. Ak dostanú žltačku C, majú sa liečiť za vlastné

Nepreplácaním liečby hepatitídy C pre niektorých pacientov chce Všeobecná zdravotná poisťovňa ušetriť peniaze. Je v strate 200 miliónov.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Boháči robili detinské chyby, ale možno to bol najúžasnejší zápas sezóny

Súboj osemfinále futbalovej Ligy majstrov Manchester City proti Monaku mal senzačný náboj a rýchle tempo. Domáci vyhrali 5:3.

Namiesto mäsiara čínske fejky. Turisti ničia život v Benátkach

Barcelona obmedzila počet lôžok, Benátky chcú zase kontrolovať počet turistov. Tí totiž mestá príliš rýchlo ničia.

Kam vyraziť