ŠAHY. Vyše 7300 podpisov. Toľko vyzbierali začiatkom roka v krátkom čase organizátori petičnej akcie. Ľudia v nej žiadajú ministerstvo dopravy, aby vrátilo späť zrušené osobné vlaky na trati Zvolen – Šahy.
Vlakové spojenie je len na smer Čata. FOTO: (JN)
Keď sa na petičné hárky podpisovali, ešte netušili, že od apríla prídu o ďalšie možnosti cestovania. Autobusový dopravca ukončil činnosť dvoch liniek na trase Dolný Kubín – Štúrovo cez Šahy, Zvolen, Banskú Bystricu a priamy spoj zo Šiah do Bratislavy cez Levice.
Obyvatelia pohraničného mesta a aj jeho vedenie sú nespokojní a hovoria o odrezávaní mesta. Šéf petičného výboru sa chce ešte obrátiť na samosprávny kraj.
Počet obyvateľov Šiah sa za posledné desaťročie každým rokom znižuje. Kým v roku 2004 ich bolo 8075, teraz majú približne 7600 obyvateľov.
Autobusy redukujú
„Keď chcem ísť teraz z Banskej Bystrice, tak idem o 14.30 z Bystrice, musím prestúpiť na autobus vo Zvolene, ktorý ide len do Dudiniec, potom musím v Dudinciach prestúpiť na autobus do Šiah, kde som „slávnostne" o 17.10 hodine. Skoro tri hodiny v buse,“ opisuje Šahanka na sociálnej sieti cestu na trase dlhej 80 kilometrov. Priamy spoj toto zvládol za dve hodiny 15 minút. Od apríla už ale nepremáva.
„Jednoducho Šahy akoby niekto chcel zmazať z mapy. Také mesto ako by neexistovalo, keď sa tam ľudia nemajú ako dostať: ani tam, ani naspäť. Dosť smutné,“ pridáva sa ďalšia.
Podľa dopravcu sa usilujú nastaviť „najoptimálnejšiu štruktúru cien a liniek“. Nitriansky samosprávny kraj zabezpečil čiastočnú náhradu na trase Šahy – Štúrovo. Priamy spoj Šahy – Banská Bystrica nie je. Jedine zo 14 kilometrov vzdialených Dudiniec.
„Nás sa nikto nepýtal,“ povedal primátor Šiah Štefan Gregor na zrušené autobusové linky. Podľa jeho slov mesto reagovalo, ale odpoveď zatiaľ nedostalo. „Je nám ľúto, že Šahy sa odrezávajú od ostatnej časti Slovenska,“ konštatoval.
Myslel tým nielen autobusovú, ale aj vlakovú dopravu. Tá bola zrušená roky predtým. Aj preto sa podľa jeho slov mesto aktívne zapojilo do petičnej akcie. Na ministerstvo dopravy doručil výbor hárky so 7377 podpismi začiatkom februára.
Málo cestujúcich?
„Ministerstvo neplánuje obnovenie osobnej železničnej dopravy na tejto trati. K tomuto rozhodnutiu prispel aj fakt, že na znovuobnovenie jazdy vlakov na tejto trati by bolo nutné investovať pomerne vysoké sume peňazí do obnovy infraštruktúry,“ povedal Peter Zeman z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Podľa jeho slov „nové vlaky treba sústrediť na trasy, kde nimi jazdí dostatočný počet cestujúcich“.
Šéf petičného výboru Dušan Németh považuje stanovisko ministerstva za nesprávne: „Pracovali s desať rokov starými údajmi.“ V boji o znovunavrátenie osobnej dopravy na trati Zvolen Šahy chce pokračovať ďalej. Obrátiť sa chce na Banskobystrický samosprávny kraj.
Na skok od Maďarska
Šahanská železničná stanica sa nachádza len pár kilometrov od hraníc s Maďarskom. Pri živote tu osobnú dopravu udržiava len motorový vlak do Čaty, jeho ranný spoj pokračuje až do Štúrova. „V Ipeľskom Sokolci, Lontove a Kukučínove nemajú autobusy, tak ho ľudia využívajú,“ hovorí železničiar. Ráno prídu do Šiah, vybavia, čo potrebujú a motorákom sa pred obedom vracajú späť.
Kedysi takto zo Šiah cestovali aj do Zvolena. Vo februári 2003 osobné motorové vlaky vláda spolu s ďalšími regionálnymi spojmi zrušila. „Bola to štvrtá najmenej stratová trasa spomedzi tých, ktoré vtedy skončili,“ pripomína. Rok ešte v rovnakých časoch chodili autobusy ako náhradná doprava, potom aj tie zanikli. Ľudia vtedy spísali viacero petícií, k obnoveniu osobnej prepravy nedošlo. Železničná trasa sa využíva na nákladnú dopravu a sporadicky na historické jazdy. Zo Zvolena do Šiah sem naposledy prišiel parný vlak v závere marca. Na pár hodín šahanská stanica ožila cestujúcimi.