Výtlky môžu poškodiť auto. Ilustračné foto: (TASR)
LEVICE. Ak majú motoristi uzatvorené havarijné poistenie a na výtlku si zničia tlmiče, podvozok či disk, môžu požiadať o náhradu škody.
Zo štatistík poisťovne Allianz – SP vyplýva, že od januára do súčasnosti mali najviac týchto poistných udalostí nahlásených v Bratislavskom, nasledoval Košický a na treťom mieste bol Levický okres. V našom okrese poisťovňa v dvanástich prípadoch vyplatila dokopy takmer 10-tisíc eur.
Vodiči si škodu môžu vymáhať aj od správcu komunikácie, ktorým môže byť Národná diaľničná spoločnosť (diaľnice a rýchlostné cesty), Slovenská správa ciest (cesty I. triedy), samosprávne kraje (cesty II. a III. triedy) alebo obce a mestá (miestne komunikácie). Uplatňovať si náhradu je ale nutné len u správcu danej cesty, na ktorej sa škoda stala.
Nárok na odškodnenie strácajú v prípade, že ich na nerovnosti vozovky upozorňuje dopravná značka. Ak v tomto prípade privolajú na zdokumentovanie poistnej udalosti políciu, tá im môže navyše vymerať pokutu.
Nárast o približne tretinu
Od januára do polovice apríla najviac poistných udalostí v dôsledku nerovností terénu hlásili poisťovni Allianz – SP vodiči v bratislavských okresoch. Druhou najrizikovejšou oblasťou sa v súvislosti s výtlkmi stal okres Košice. Nasledoval Levický okres.
Možným dôvodom, prečo je náš okres na tretej priečke, je podľa Artura Šturmankina z komunikačného odboru poisťovne najväčšia rozloha tohto okresu v rámci Slovenska a tomu úmerná dĺžka ciest.
„Naša spoločnosť v tomto roku evidovala 290 poistných udalostí, pri ktorých bola príčinou vzniku škody nerovnosť na vozovke,“ informoval ďalej regionálne noviny MY Týždeň na Pohroní.
Podľa štatistík v okrese Levice mali počas tri a pol mesiaca dvanásť takýchto poistných udalostí. Celková výška vyplateného poistného plnenia bola 137 975 eur, z toho v okrese Levice 9497 eur.
„Tento rok priniesol nárast takýchto škôd o 30 percent,“ priblížil A. Šturmankin vývoj. Podľa jeho slov si ale klienti z Levického okresu uplatňujú plnenie približne v takom rozsahu ako v ostatných okresoch.
Najhorší rok z pohľadu cestárov a aj poisťovní bol predvlaňajší. „Zlý stav ciest vtedy zapríčinil rekordných 427 poistných udalostí,“ pripomenul.
Pri poškodení auta si náhradu možno uplatňovať od správcu príslušnej komunikácie. Ilustračné foto: (EV, BV)
Najčastejšie škody na autách
Rozbitá cesta môže na vozidle spôsobiť rozličné poškodenia. Obvykle to býva rozderavená pneumatika.
„Silným nárazom sa môže pretrhnúť v tlmiči špeciálna membrána. Môžu sa však poškodiť aj podvozky, nárazníky či disky vozidiel,“ vymenoval najčastejšie následky na stave vozidla.
Za škody spôsobené nerovnosťami na vozovke vyplatila táto komerčná poisťovňa rôzne sumy. Začínali sa pri desiatkach eur, najvyššia vyplatená suma bola v tomto roku 4110 eur.
Na otázku, či zaznamenali v tejto súvislosti aj podvodné konanie pri uplatňovaní si odškodnenia, reagoval: „Vo všeobecnosti sa poisťovacie podvody páchajú aj v havarijnom poistení. Spôsoby páchania podvodov sú prispôsobené jednak poistným podmienkam, ktoré sú súčasťou poistnej zmluvy, okolnostiam vzniku škody a odbornej vyspelosti páchateľa.“ Podľa jeho slov ide najčastejšie o tzv. laické pokusy klientov získať vyššie poistné plnenie ako je to, na ktoré majú nárok. Napríklad umelo zväčšujú rozsah poškodenia.
„V poslednom období sa rozmohli pokusy spojené s predkladaním faktúr o oprave, v ktorých opravca deklaruje väčší rozsah vymenených dielov a vykonaných prác, ako boli v skutočnosti realizované,“ priblížil. Pri tejto činnosti môže podľa jeho slov ísť aj o nekalú činnosť servisov, ktoré takým konaním poškodzujú jednak poisťovňu a často aj klienta, ktorý o skutočne vykonanej oprave nie je pravdivo informovaný.
Od správcov sa dožadujú odškodnenia málo
Slovenská správa ciest tento rok neeviduje žiadnu poistnú udalosť. „Možno je to tým, že sme správcom len ciest I. triedy a väčšina ciest v mestách je v správe miest,“ konštatovala Zuzana Hromcová, hovorkyňa SSC.
Podľa Adriany Macákovej z Mestského úradu v Leviciach tento rok takéto odškodnenie zo strany motoristov neriešili. V roku 2013 požadovali vodiči v troch prípadoch náhradu škody vzniknutú na vozidle na miestnych komunikáciách.
Ani Nitriansky samosprávny kraj nezaznamenal tento rok v tejto súvislosti požiadavky. „V časovom horizonte od 1. januára do 17. apríla nebol voči RSÚC Nitra uplatňovaný žiadny prípad škodovej udalosti v súvislosti s nerovnosťami a poškodením cestnej komunikácie. Teda ani v okrese Levice,“ informovala Oľga Prekopová, hovorkyňa predsedu NSK. Spoločnosť má v správe 2530,988 kilometrov ciest.